Vuitton Nods the Old Masters Along with Koons

photo courtesy of Louis Vuitton

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Parece que el 2017 será un año bastante ocupado para Louis Vuitton. Luego de revelar su tan esperada colaboración con Supreme, la casa francesa presenta una de sus colecciones más controversiales hasta la fecha.

Cuando Jeff Koons debutó su serie “Gazing Ball” en el Gagosian en el 2015, en la que meticulosamente pintó treinta y cinco reproducciones de piezas maestras europeas a las que contrapuso una pequeña bola de aluminio o vidrio azul llamadas “gazing balls”, la prensa se volvió loca poniendo bajo tela de duda el verdadero objetivo de la misma, ¿es esto arte o un simple acto de publicidad?

Habituales a las colaboraciones (recordemos anteriores partnerships con artistas como Murakami, Stephen Sprouse, Richard Prince, Yayoi Kusama, Cindy Sherman, James Turrell, Olafur Eliasson, Daniel Buren, entre otros), Vuitton ahora comisionó al artista estadounidense a seguir su serie “Gazing” esta vez teniendo sus bolsos como canvas.

It seems like 2017 it’s gonna be a very busy year for French maison Louis Vuitton. After revealing its Supreme collab in its latest men’s collection, now one of their most controversial partnerships has been unveiled.

When Jeff Koons debuted his “Gazing Balls” series at the Gagosian Gallery in 2015, in which he meticulously hand-painted 35 European masterpieces and placed a range of either aluminum or blue glass “gazing balls” in front of them, press went mad questioning the real point of Koons – was this really art or just a publicity stunt?

No strangers to artist collaborations (let’s walk down memory lane through some past collections with artists the like of Murakami, Stephen Sprouse, Richard Prince, Yayoi Kusama, Cindy Sherman, James Turrell, Olafur Eliasson, Daniel Buren, etc.), Vuitton now commissioned the American artist to continue his 2015-series now using their Speedy, Keepall and Neverfull bags as canvas.

Luego de un desfile en el Cour Marly del Louvre, Vuitton y Koons interpolan piezas maestras como “Caza de Tigres” de Peter Paul Rubens (1615), “La Gimblette (Niña con Perro)” de Fragonard (1770), los Cipreses de Van Gogh así como la mismísima Gioconda de Da Vinci en bufandas, llaveros, back packs, monederos, etc., tal vez recordándonos esa famosa cita de Oscar Wilde: “uno debe o ser una pieza de arte, o vestir el arte”.

Por parte de Koons, alguien conocido por su kitsch y su perspicaz apropiación artística, “con esta colección quiero invitar a todos a considerar estas piezas clásicas como piezas del ahora; quiero abrir el museo al mundo y hacer que la gente experimente a los Grandes Maestros a través de nuevas formas”. Para asegurarse de lo mismo, cada bolso lleva impresa una biografía así como un retrato del maestro referenciado.

Este será solo el primer capítulo de más colaboraciones con Jeff Koons. La colección estará disponible en tiendas seleccionadas a partir del 28 de abril.

After a well-publicized runway show at the Louvre’s Cour Marly, Vuitton and Koons juxtapose classic pieces such as Ruben’s “Tiger Hunt” (1615), Fragonard’s “Gimblette (Girl With a Dog)” (1770), Van Gogh’s Cypresses and even Da Vinci’s Gioconda against scarves, keychains, backpacks, wallets, etc., maybe reminding us of that famous Oscar Wilde line: “one should either be a work of art, or wear a work of art”.

Koons, who’s known for his kitschy approach and artistic appropriation, explains, “With this collection I invite viewers to consider these works anew, opening the museum to the world and encouraging everyone to experience the Old Masters in novel ways.” To make sure of this a biography and a portrait of the Master whose work has been referenced is printed on the inside of the bag.

“Further chapters will be announced in an ongoing project that celebrates the possibilities of connection through the history of art”, stated Vuitton in the press release. The collection will be available in selected stores across the globe starting April 28th.

photo courtesy of Louis Vuitton

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